Een vraag die heel vaak aan ons word gesteld, wat is nou eigenlijk het beste relatiegeschenk? Deze vraag is natuurlijk niet meteen te beantwoorden. Dit omdat een relatiegeschenk bij iedere situatie een ander effect heeft. Heeft u bijvoorbeeld zeer goede contacten met een van uw vaste klanten zal een plastic pen niet het effect hebben dat u van een relatiegeschenk verwacht.
Belangrijk is dus om bij het kiezen van een relatiegeschenk rekening te houden met de volgende zaken: budget, effect, affiniteit, herkenbaarheid, bruikbaarheid.
Een hele waslijst aan zaken om rekening mee te houden maar wanneer men dit goed doet zal men merken dat het effect van een cadeau drastisch groter is dan wanneer men een te snelle beslissing neemt op het gebied van relatiegeschenken.
Stelt u eens voor, u heeft een bedrijf in verlichting en heeft een klein budget voor een aantal geschenken. Neemt u dan als geschenk eens een pen met lampje. Dit cadeau past binnen uw budget, heeft affiniteit met uw business, is herkenbaar en bruikbaar. Het effect van dit product is vervolgens dat uw relaties dit product gebruiken, uw naam zien en de affiniteit met uw product zullen waarnemen. Natuurlijk is dit geen garantie tot succes, toch helpen dergelijke dingen om de effectiviteit van uw product enorm te doen stijgen.
Belangrijk is het dus om rekening te houden met deze factoren en uw cadeau werkelijk eigen te maken. Het beste relatiegeschenk bestaat niet, u maakt een cadeau zelf het beste geschenk voor uw doelgroep. Wie weet immers beter wat een klant verwacht dan u?
Geef een reactie