Brancheorganisatie PPP heeft onderzoek laten doen naar het gebruik en de effectiviteit van relatiegeschenken. De uitslagen bieden een goed perspectief voor de relatiegeschenken-markt want relatiegeschenken zijn nog steeds het nummer 1 product wat betreft het bereiken van mensen.
Het lange termijn effect van relatiegeschenken is tevens een groot voordeel. 37% van de geschenken is zelfs na twee jaar nog in het bezit van de ontvanger. Ook is meer dan 75% van de promotionele items langer dan een half jaar in het bezit van de ontvanger. Dit laat zien dat het geven van een relatiegeschenk een langdurig effect heeft. Doordat het gebruik van een gemiddeld relatiegeschenk op 1 keer per dag ligt blijft de boodschap dus effectief.
Een ander leuk feitje is de mate van herinnering van promotionele producten. Uit het onderzoek blijkt dat mensen twee keer meer per dag worden herinnerd door promotionele producten dan door TV en Radio Reclame. Deze herinnering wordt beïnvloed door zaken als het aanwezig zijn van bedrukking, de mate van originaliteit, kwaliteit en of een geschenk wel of niet als aangenaam beschouwd wordt. Dit kan de mate waarin een product wordt herinnerd met ruim 40% verhogen.
Geef een reactie