Jumbo heeft een weergaloos succes in handen gehad dit WK! Het Roy Donders juichpak vloog als warme broodjes over de toonbank. Toch had dit succes ook een keerzijde want het juichpak was binnen de kortste keren uitverkocht. Met het kopen van relatiegeschenken is uitverkoop altijd een probleem waar moeilijk mee rekening te houden is. Naast Jumbo heeft ook Albert Heijn wel eens problemen gehad met de disneyweken en de wuppies, Ook de populaire poppen van Sultana waren na maanden nog niet leverbaar. Dergelijke zaken zorgen ervoor dat klanten gefrustreerd raken en een positieve actie zelfs kan omslaan tot een negatieve.
Het is duidelijk dat inkoop bij het aanschaffen van relatiegeschenken belangrijk is. U wilt een product weggeven maar wilt tevens genoeg van dit product op voorraad hebben. Een honderd procent correcte voorspelling is nooit mogelijk, maar een goede schatting van uw toekomstig succes doet wonderen. Bekijk goed hoeveel klanten potentieel uw product kunnen ontvangen en budgeteer op basis hiervan. Wij adviseren bovendien 10% boven uw normale aantal klanten in te kopen. Ook is het bij sommige producten mogelijk om met spoed een aantal bij te laten drukken, probeer hier al rekening mee te houden door deze drukplaatsen te reserveren.
Is het al te laat en wilt u alsnog een goede beurt maken dan is het belangrijk om goed met uw klanten te communiceren. Jumbo krijgt hiervoor een pluim aangezien zij een volledige reclame hebben gericht aan het uitverkochte juichpak. Verder hebben zij goed gecommuniceerd in zowel media als winkels dat dit pak helaas niet meer te krijgen was. Natuurlijk is het voor u en uw klanten beter als dit helemaal niet nodig is.
Geef een reactie